Les arts en joc i el joc de les arts a l'educació: la imatge com a disculpa
De 9 a 14 hores i de 16 a 20 hores
Profesorado de música y docentes en general, estudiantes universitarios y de Conservatorio, y todos aquellos interesados en desarrollar propuestas de aula creativas e integradoras.
76 euros: Altres col·lectius.
Coordinació
Noemy Berbel Gómez, Grup d’investigació en Art i Educació (GRAiE) i Laboratori de Música i Art ( Mus&Art Lab) de la UIB
Introducció
Organitzar un currículum escolar que integri diverses modalitats artístiques, avui dia, resulta una quimera, però, la presència de l’art a l’educació general és absolutament necessària si volem aconseguir ciutadans implicats en la societat en què vivim. Per extensió, aquestes manifestacions artístiques haurien de ser presents en tota l’educació, tant en contextos formals, com no formals i informals.
Les propostes creatives que el curs ofereix conviden tant alumnes com professors a renovar les mirades, a atendre postures i eines noves, i a mostrar una actitud oberta davant de diferents expressions. Així mateix, s’aposta per una pedagogia crítica que estimuli i afavoreixi processos educatius que ens condueixin a ser més reflexius, crítics, independents i segurs, qüestions que, per altra banda, la societat actual demana.
Objectius
De manera general, es presenta un curs que parteix d’un enfocament pedagògic transdisciplinari centrat en el desenvolupament de la creativitat a través de la creació artística. Els objectius són:
Entendre les arts i els llenguatges artístics integrats com a forma de coneixement en un context educatiu.
Valorar la creativitat com a eina clau a través de tècniques creatives.
Desenvolupar habilitats conscients que fer i crear és satisfactori i alimenta l’entusiasme personal i docent.
Introduir els llenguatges contemporanis com a formes de representació, pensament i acció.
Professorat
- Dra. Noemy Berbel Gómez, professora contractada doctora del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques
- Dr. Juan José Bermúdez de Castro Acaso, professor contractat doctor del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica
- Dr. Joan Carles Oliver Torelló, professor associat del Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts (Història de l’Art)
- Dra. Maravillas Díaz Gómez, professora titular jubilada de la Universitat del País Basc
Programa
Dimecres, 5 de juliol
Matí
- De 9 a 9.30 h. Recepció de participants i inauguració
- De 9.30 a 11.30 h. Ponència inaugural a càrrec de: Dra. Maravillas Díaz i col·loqui: «Encuentros con la actividad artística: el aula, lugar de privilegio»
- Modera: Dra. Noemy Berbel
D’11.30 a 12 h. Descans
- De 12 a 12.30 h. Introducció conjunta als tallers a càrrec de: Maravillas Díaz, Noemy Berbel, Juanjo Bermúdez de Castro, Joan Carles Oliver
- De 12.30 a 14 h. La fotografia com a eina de participació ciutadana. Jocs fotogràfics i estratègies de fotoveu a càrrec de: Joan Carles Oliver
- De 16 a 18 h. 24 imatges amb sentit. De la paraula a la instantània a càrrec de: Joan Carles Oliver
- De 18 a 18.30 h. Descanso
- De 18.30 h. a 20 h. Imatge i haikus-partitura gràfica-so I a càrrec de: Noemy Berbel
Dijous, 6 de juliol
Matí
- De 9.30 a 11.30 h. Imatge i haikus-partitura gràfica-so II a càrrec de: Noemy Berbel
D’11.30 a 12 h. Descans
- De 12 a 14 h. Imagen y diálogo I a càrrec de: Juanjo Bermúdez de Castro
- De 16 a 18 h. Imagen y diálogo II a càrrec de: Juanjo Bermúdez de Castro
- De 18 a 19 h. Posada en comú
- De 19 a 20 h. Reflexió, avaluació i col·loqui final a càrrec de: Maravillas Díaz
Metodologia
Es planteja una de treball en què els assistents al curs puguin submergir-se conjuntament en projectes artístics globals, i explorar camins i estratègies en què tots seran cocreadors. La imatge, l’experimentació sonora i l’escriptura creativa esdevindran així, un acte participatiu, social, constructiu, capaç de desplegar un potencial educatiu mitjançant els nexes i les interaccions produïdes entre les persones, els llenguatges i les possibilitats que la tecnologia ens ofereix.
El curs s’estructura a través de tres tallers, de manera que el conjunt segueix una seqüència didàctica al voltant de quatre escenaris didàctics:
Escenari 1. Imatge: a partir de la imatge i de les captures fotogràfiques, els participants connectaran amb l’entorn més proper i els relats que amaguen.
Escenari 2. Haikus: es treballarà a partir de diferents llenguatges artístics que funcionaran com a detonants per elaborar propostes creatives. A partir de la imatge, es connectarà amb poemes japonesos breus que, alhora, ens permetran endinsar-nos en l’experimentació sonora.
Escenari 3. Escriptura creativa: la imatge i el text ensenyen i alhora amaguen diverses perspectives de la mateixa realitat. L'escriptura creativa ens ajudarà a connectar amb el llenguatge visual i sonor.
Escenari 4. Posada en comú: reflexionarem sobre les produccions fetes i les avaluarem, i ens plantejarem com podem traslladar aquesta forma de treball a les aules.
Avaluació
Informe crític de les activitats.
Formació Permanent del Professorat
Podeu tramitar la sol·licitud de reconeixement com a itinerari d'autoformació, seguint les instruccions que trobareu en aquest enllaç.
Llengua vehicular
Català i castellà