Ús Saludable i Eficient de la Veu a l'Entorn Professional
Coordinació
Pilar Riera Marí, llicenciada en Filologia Hispànica i grau professional de Música en les especialitats de piano i cant. Màster en Patologia Vocal i Veu Professional per la Universitat d'Alcalà d'Henares.
Ha impartit cursos d’educació de la veu en el marc dels programes de formació permanent al CEP de Palma i a la UIB, al Centre d'Estudis Superiors Alberta Giménez (CESAG), a l’Hospital de Manacor, així com en el marc els cursos internacionals de música (en l'especialitat de cant i pedagogia musical). Ha estat professora del Centre d’Estudis Superior Alberta Giménez, on ha impartit les assignatures Educació de la Veu, i Formació Vocal i Auditiva, dels currículums de Magisteri Musical, Periodisme i Comunicació Audiovisual.
S’ha dedicat a la rehabilitació de patologies vocals funcionals en col·laboració amb el doctor Ferran Tolosa Cabani, a la Clínica Palma Planas.
La seva experiència en veu cantada s'ha desenvolupat principalment a l’entorn de la Coral de la Universitat de les Illes Balears sigui com a cantaire, professora de tècnica vocal o directora de cors filials.
Actualment compagina la docència a l’IES Madina Mayurqa (d’on és la cap de departament de música des de fa molts d’anys) amb la formació del professorat des del Servei de Logopèdia del Servei de Prevenció de la Conselleria d’Educació i Formació Professional, impartint cursos de cura de la veu.
Introducció
La veu és un vehicle de comunicació entre les persones i un dels mitjans essencials per expressar i comunicar els coneixements, els pensaments i els sentiments propis. És el mitjà de comunicació més utilitzat en les nostres relacions personals i professionals. Podríem dir que la veu transmet molt més del que diuen les paraules. No obstant això de ben petits ens han ensenyat a parlar però no a utilitzar bé la veu, motiu pel qual el perfil de persones interessades en aquest curs pot ser molt divers:
Les persones que ja compten amb una veu sana poden descobrir aspectes nous perquè la seva comunicació sigui més eficient i saludable.
Per a aquells professionals que tinguin problemes vocals (cansament, ronquera, monotonia, poca intensitat...), el fet de ser-ne conscients i descobrir un camí de millora pot fer que la veu passi de ser una font de preocupació a ser un recurs molt valuós.
Els ensenyants poden, a més d’això, experimentar recursos per aplicar-los a l’aula:
- La respiració, a més de ser la base de la veu parlada i cantada, és el fonament del benestar mental i corporal (tècniques de relaxació, domini de l’atenció, control de l’ansietat…).
- La projecció, articulació, millora de la postura i emissió són aspectes imprescindibles per millorar la competència comunicativa i lingüística, així com l’autoestima de nins i joves.
Objectius
- Prendre consciència dels hàbits d’higiene vocal i corporal necessaris per prevenir problemes vocals.
- Experimentar les possibilitats de la pròpia veu mitjançant exercicis pràctics.
- Adquirir les habilitats bàsiques per a un ús saludable i eficient de la veu: respiració, projecció de la veu, entonació, articulació...
Programa
- El sistema fonador. Com es produeix la veu.
- Relació entre el cos i la veu: postura i relaxació.
- Pràctica de la respiració i de la coordinació fonorespiratoria.
- Emissió, ressonància i articulació per a una veu eufònica.
- Altres aspectes: domini del to i de la intensitat per a projecció de la veu adient a diferents situacions comunicatives (presencials, telemàtiques...)
- Hàbits d’higiene vocal. Consells per a una prevenció vocal.
Metodologia
La metodologia serà en tot moment activa i participativa, seguint el principi de «primer, escoltar i fer; després, parlar-ne, analitzar». Això permetrà a la professora conèixer tot d’una els trets vocals dels alumnes, i adaptar-hi els continguts i exercicis. Als alumnes, els permet entrar en matèria molt ràpidament..
Els continguts i la forma d’abordar-los serà molt flexible, tenint en compte les necessitats dels alumnes, però, sobretot, l’aplicació que podran fer del que hagin après.
Avaluació
Participació activa a les activitats pràctiques realitzades al llarg de les sessions.
Assistir com a mínim al 80 per cent del total d’hores del curs.
Emplenar el full d’opinió dels alumnes.
Aquest curs ha estat homologat per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, amb el número de registre 718 i 15 hores de formació permament del professorat no universitari.
Matrícula