«Respira... parla... canta! Curs d'entrenament de la veu»

Lloc
Edifici sa Riera
Places
20 alumnes. Complet!
Dates
Els dies 3, 5, 6, 10, 12 i 13 de juliol de 2023
Horari
de les 17.30 a les 20 hores
Durada
15 hores
ECTS
No
Destinataris
Estudiants universitaris i acadèmics. Obert al públic en general. Professionals de la veu  amb interès en prevenir o millorar l’ús de la seva veu parlada.
Preu
43 euros: Membres de la comunitat universitària UIB, estudiants, desocupats jubilats i família nombrosa.
64 euros: Altres col·lectius. 

 

Matrícula    (curs complet)                                       Programa per descarregar

Coordinació

Pilar Riera Marí, llicenciada en Filologia Hispànica i grau professional de Música en les especialitats de piano i cant. Màster en Patologia Vocal i Veu Professional per la Universitat d'Alcalà d'Henares.

Ha impartit cursos d’educació de la veu en el marc dels programes de formació permanent al CEP de Palma i a la UIB, al Centre d'Estudis Superiors Alberta Giménez (CESAG), a l’Hospital de Manacor, així com en el marc els cursos internacionals de música (en l'especialitat de cant i pedagogia musical). Ha estat professora del Centre d’Estudis Superior Alberta Giménez, on ha impartit les assignatures Educació de la Veu, i Formació Vocal i Auditiva, dels currículums de Magisteri Musical, Periodisme i Comunicació Audiovisual.

S’ha dedicat a la rehabilitació de patologies vocals funcionals en col·laboració amb el doctor Ferran Tolosa Cabani, a la Clínica Palma Planas.

La seva experiència en veu cantada s'ha desenvolupat principalment a l’entorn de la Coral de la Universitat de les Illes Balears sigui com a cantaire, professora de tècnica vocal o directora de cors filials.  

Actualment compagina la docència a l’IES Madina Mayurqa (d’on és la cap de departament de música des de fa molts d’anys) amb la formació del professorat des del Servei de Logopèdia del Servei de Prevenció de la Conselleria d’Educació i Formació Professional,  impartint cursos de cura de la veu.

Introducció

Amb la nostra veu explicam, persuadim, convencem, seduïm, animam, reprenem, encoratjam, emocionam, exasperam… Transmetem molt més del que diuen les paraules. La veu és la nostra eina de comunicació principal, però també és un instrument musical molt preuat.

T’identifiques amb alguna d’aquestes frases?

  • Faig feina amb la veu i sovint tinc mal de gargamella.
  • Cant a un cor però surt dels assajos cansat de la veu.
  • No tinc problemes per cantar, però, en canvi, després de parlar molta estona…
  • Realment no sé com és la meva veu ni el que hi puc arribar a fer.
  • A la feina necessit cantar… i això per a mi és un problema!
  • He de parlar moltes hores al dia i la veu no m’aguanta. 
  • El metge em diu que tinc les cordes vocals bé… però jo em not la veu «tocada».
  • Crec que tinc bona veu, però no sé com treure’n profit.
  • M’agrada cantar, però de petita em varen dir que no ho feia bé… i ja no ho he intentat més.
  • He de fer moltes exposicions orals… i em pos nirviós perquè em falla la veu.
  • Tinc curiositat per saber com funciona la veu perquè…

Si és així, aquest curs és per a tu

Objectius

  • Prendre consciència dels hàbits d’higiene vocal i corporal necessaris per prevenir problemes vocals.
  • Experimentar les possibilitats de la pròpia veu mitjançant exercicis pràctics.
  • Adquirir les habilitats bàsiques per a un ús saludable i eficient de la veu: respiració, projecció de la veu, entonació, articulació...

Programa

  • L’aparell fonador i el seu funcionament
  • Factors que afecten la veu: per a bé o per a mal
  • La respiració. Tipus. Coordinació de la respiració i de la veu
  • Relació entre la veu i l’estrès
  • Relació entre la veu i l’estat físic i emocional
  • Bases del cant. Beneficis de cantar
  • Veu i moviment

Metodologia

La metodologia serà en tot moment activa i participativa, seguint el principi de «primer, escoltar i fer; després, parlar-ne, analitzar». Això permetrà a la professora conèixer tot d’una els trets vocals dels alumnes, i adaptar-hi els continguts i exercicis. Als alumnes, els permet entrar en matèria molt ràpidament..

Els continguts i la forma d’abordar-los serà molt flexible, tenint en compte les necessitats dels alumnes, però, sobretot, l’aplicació que podran fer del que hagin après. 

Avaluació

Participació activa a les activitats pràctiques realitzades al llarg de les sessions.

Assistir com a mínim al 80 per cent del total d’hores del curs.

Emplenar el full d’opinió dels alumnes.

Formació Permanent del Professorat

Podeu tramitar la sol·licitud de reconeixement com a itinerari d'autoformació, seguint les instruccions que trobareu en aquest enllaç.