Intel·ligència artificial, robòtica, turisme i dret
De 16 a 20 hores. Dia 22 de juliol de 10 a 13.30 hores
- El curs s’emetrà en directe, en línia, per a les persones que no puguin assistir-hi presencialment.
- El curs s’oferirà a les seus d’Eivissa i de Menorca si hi ha un nombre mínim d'inscrits.
Aquest curs va destinat especialment a estudiants i titulats interessats del grau d'ADE, Dret, Economia, Informàtica, Relacions Laborals, i de les dobles titulacions de grau de Dret i grau d'Administració d'Empreses, de grau d'Administració d'Empreses i grau de Turisme, de grau d'Economia i grau de Turisme, i de grau de Matemàtiques i grau d’Enginyeria Telemàtica, sense perjudici que també s’hi puguin inscriure professionals que treballen en el dia a dia amb aspectes relacionats amb turisme, Dret, economia, ADE, intel·ligència artificial i robòtica, o tothom que estigui interessat en aquesta temàtica. Se sol·licitarà un crèdit de lliure configuració per a estudiants de la UIB.
El curs s'estendrà a les seus d'Eivissa i Menorca si hi ha un nombre mínim d'inscrits de 3 estudiants.
40 euros: Altres col·lectius.
Coordinació
- Dra. Maria Isabel Montserrat Sánchez-Escribano, professora contractada doctora de Dret Penal
- Dra. Antònia Paniza Fullana, catedràtica de Dret Civil
Introducció
La digitalització dels models de negoci és, avui en dia, una realitat. El model econòmic tradicional ha sofert, en els darrers anys, canvis importants a conseqüència de la implementació de la tecnologia: plataformes digitals, destinacions turístiques intel·ligents, cotxes autònoms, drons i armes autònomes, etc. Però el més gran de tots és, potser, el que sofreix actualment a causa de l'eclosió de la intel·ligència artificial i la robòtica, que ens condueixen cap a una autèntica revolució artificial de les màquines: robots sanitaris, robots socials, muntacàrregues a l’hotel Sheraton, determinats allotjaments turístics utilitzen bots de conversa per fer reserves o com a mètode d’entrega de claus sense contacte, Europcar ha implantat un sistema de reconeixement de cares per evitar robatoris dels vehicles… Un sistema que alguns hotels ja han començat a implantar com a mecanisme d’accés a les habitacions.
Es podrien esmentar nombrosos exemples, atès que aquesta revolució es fa especialment palesa si s'atén a la realitat empresarial europea, on el 42 per cent de les empreses ja utilitzen una tecnologia d’intel·ligència artificial (IA); un 25 per cent, almenys dos tipus d’IA, i un 18 per cent tenen plans per adoptar tecnologies d’IA entre el 2020 i el 2022 (Informe sobre aplicació de la intel·ligència artificial a les empreses de la Comissió Europea). A més, a Espanya, el 49 per cent de les empreses coneixen o utilitzen la IA, i és el quart país de la Unió Europea en què més inseguretat hi ha respecte a aquesta tecnologia, a causa de la falta de competències que pateixen les empreses per afrontar la transformació digital (Informe sobre aplicació de la intel·ligència artificial a les empreses de la Comissió Europea).
A més, això ho ha percebut el Govern de les Illes Balears, i ho ha inclòs dins el Pla de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears, al «Repte número 7: Economia, societat i cultura digitals», l'impuls als sectors emergents i el desenvolupament turístic intel·ligent i sostenible, i al «Repte número 6. Societat canviant, innovadora i segura», la creació d'un marc jurídic adequat que faci viable un entorn segur i lliure d'amenaces indesitjades per als usuaris, fet en el qual es manifesta la idea de seguretat digital.
Aquest curs conjumina professionals de quatre especialitats diferents: turisme, economia, informàtica i Dret, per tractar de manera global i transversal aquesta evolució digital: a partir de les conseqüències econòmiques de la digitalització i dels canvis produïts en el model econòmic de les Illes Balears, s’analitzaran els aspectes més fonamentals de les plataformes digitals existents en l’actualitat i l’impacte tecnològic i jurídic que té i que tindran en el futur la intel·ligència artificial i la robòtica. En aquest context, un dels aspectes més nous del curs és la incorporació de pràctiques interdisciplinàries amb la metodologia innovadora de la docència compartida entre els docents de les diferents especialitats.
Objectius
L’objectiu del curs és oferir una formació complementària de qualitat a un nombre ampli d'estudiants de diferents facultats de la nostra universitat i a professionals interessats en matèries vinculades al turisme digital, un dels sectors més importants en la societat i l’economia balear. Els problemes principals que les empreses i els seus clients, consumidors i usuaris digitals, addueixen a la digitalització del sector és el desconeixement de què són i de com funcionen aquestes noves tecnologies, una falta total d'estàndards en els procediments de tractament automatitzat i intercanvi de dades, així com la manca de coneixement dels aspectes jurídics relacionats amb la responsabilitat pels danys i perjudicis generats a conseqüència de l'ús dels sistemes d’IA i robòtica. Es per això que, malgrat que aquest curs té com a objectiu principal l’aprenentatge de coneixements, també té com a finalitat la creació d’un fòrum de reflexió i debat, així com la generació d’un espai de participació proactiva dels estudiants que els permeti assolir una base formativa i analítica de l’ètica, la tècnica i la jurídica per tal que, en el futur, com a professionals formats en la matèria, puguin afrontar de manera resolutiva els problemes generats per la IA, que de ben segur se’ls presentaran al llarg de la vida professional.
BLOC 1 INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL I TURISME
17 de juliol
A les 15.30 h. Presentació del curs i recollida de material.
De 16 a 20 h. «Smart destinations i nous models de digitalització i comercialització turística», a càrrec de Bartolomé Deyà Tortella, professor titular d’universitat d’Economia de l’Empresa, i Jorge Velasco, gestor de sostenibilitat (chief sustainability officer, CSO) a YachtSys Holding Ltd.
18 de juliol
De 16 a 20 h. «Estratègies digitals per a la fidelització de clients», a càrrec de Mireia Faugier, directora i propietària de Directbeds.
BLOC 2 INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL, REALITAT VIRTUAL, PLATAFORMES VIRTUALS I VIDEOJOCS
19 de juliol
De 16 a 20 h. «Realitat virtual, plataformes digitals i innovació en videojocs en intel·ligència artificial», a càrrec de Francisco José Perales López, catedràtic d’universitat d’Informàtica, i Belén Ferrer Tàpia, professora contractada doctora de Dret Civil.
BLOC 3 INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL I DRET
20 de juliol
De 16 a 20 h. «Aspectes tècnics i jurídics de la intel·ligència artificial: drons, cotxes autònoms, armes autònomes, deep fakes… Deep learning i machine learning. Cibercrim i ciberseguretat», a càrrec de Javier Varona Gómez, professor titular d’universitat de Matemàtiques i Informàtica, i Maria Isabel Montserrat Sánchez-Escribano, professora contractada doctora de Dret Penal.
21 de juliol
De 16 a 20 h. «Funcionament de la intel·ligència artificial, serveis digitals i mercat digital», a càrrec d’Antònia Paniza Fullana, catedràtica d’universitat de Dret Civil, i Antoni Jaume i Capó, professor titular d’universitat de Matemàtiques i Informàtica.
BLOC 4 INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL, ROBÒTICA I DRET
22 de juliol
De 10 a 13 h. Robòtica i Dret, a càrrec d’Antònia Paniza Fullana, catedràtica d’universitat de Dret Civil; Maria Isabel Montserrat Sánchez-Escribano, professora contractada doctora de Dret Penal, i Josep M. Buades Rubio, professor contractat doctor d’Informàtica.
De 13 a 13.30 h. Cloenda del curs
Professors
Nom i cognoms | Categoria professional | Departament |
Josep M. Buades Rubio | Professor contractat doctor | Matemàtiques i Informàtica |
Bartolomé Deyà Tortella | Professor titular d’universitat | Economia de l’Empresa |
Belén Ferrer Tapia | Professora contractada doctora | Dret Privat |
Antoni Jaume i Capó | Professor titular d’universitat | Matemàtiques i Informàtica |
Maria Isabel Montserrat Sánchez-Escribano | Professora contractada doctora | Dret Públic |
Antònia Paniza Fullana | Catedràtica d’universitat | Dret Privat |
Francisco José Perales López | Catedràtic d’universitat | Matemàtiques i Informàtica |
Javier Varona Gómez | Professor titular d’universitat | Matemàtiques i Informàtica |
Professors externs a la UIB:
Jorge Velasco | Gestor de sostenibilitat (chief sustainability officer, CSO) a YachtSys Holding Ltd. |
Mireia Faugier | Directora i propietària de Directbeds[UdMO1] |
Metodologia
Aquest curs s'adapta a les exigències d'aprenentatge de l'EEES, basades en l'adquisició d'un conjunt de competències i habilitats per part dels estudiants. És per això que s’ha dissenyat una metodologia que parteix de l'actuació conjunta i cooperativa dels professors i que té com a objectiu aconseguir una implicació activa dels alumnes. S'han previst, per tant, no tan sols sessions de formació presencial, sinó també la creació d'un espai de participació directa dels estudiants, en el qual, després d'un treball autònom previ però alhora de col·laboració en diferents tallers, presentaran les seves conclusions a través d’apartats de comunicacions al llarg del curs. A més, s’ha apostat per la tècnica de la docència compartida com uns dels mètodes més apropiats per assolir el nostre objectiu. A aquest efecte, no n’adoptam cap de les modalitats de manera pura sinó que utilitzam una combinació de tres: la docència en equip, la docència compartida paral·lela i la docència compartida complementària.
Formació Permanent del Professorat
Podeu tramitar la sol·licitud de reconeixement com a itinerari d'autoformació, seguint les instruccions que trobareu en aquest enllaç.
Llengua vehicular
Castellà / català
Matrícula