Escriure per ajudar a veure: introducció a les cartel·les de museu
59 euros: Altres col·lectius.
ANUL·LAT
Coordinació
Pablo Pérez d’Ors. Doctor en Història de l’Art per la Universitat d'Oxford.
Introducció
La cartel·la, aquesta targeta que sol acompanyar l'obra d'art amb informació bàsica, és probablement l'objecte que més bé condensa tot el que fa un museu. Parlar de cartel·les ens porta a submergir-nos en la intersecció entre la història de l'art com a disciplina acadèmica, el rol del museu com a institució educativa i el disseny de l'experiència del visitant des que en travessa la porta fins que en surt. Alhora que contribueixen a projectar una certa imatge del museu, les cartel·les responen a la manera en la qual cada institució entén els seus fons i imagina i rep el seu públic. Una cartel·la pot fer que algú no tingui ganes de trepitjar mai més un museu, o aconseguir que s'enamori del que veu. Tot això, en escassos centímetres quadrats.
Professor
Pablo Pérez d’Ors, doctor en Història de l’Art per la Universitat d'Oxford, es va formar com a curador fent feina a la National Gallery de Londres i a la Frick Collection de Nova York. Abans d’arribar al Museu Fundació Juan March, on és director des del mes de maig de 2021, va fer feina com a cap del Departament de Curadoria al Museu d'Art de Ponce, a Puerto Rico, on ha comissariat 13 exposicions entre 2011 i 2018. A més de ser l’autor del catàleg de pintura i escultura espanyoles del mateix museu (2016), ha contribuït en publicacions com el butlletí del Museu del Prado, The Burlington Magazine, Renaissance Studies i The Art Newspaper. Ha impartit l’assignatura de Museologia a la Facultat d’Història de l’Art de la Universitat de Puerto Rico.
Programa i metodologia
Dues sessions intensives d'aproximadament quatre hores cada una, amb descansos. La part teòrica serà més breu, per si algun participant ha fet el curs anterior («Introducció a les cartel·les», el novembre passat)
- Primera sessió (7 de juliol): «Per a què serveixen les cartel·les? Mirar, llegir, tornar a mirar. Exemples de cartel·les. Per què unes funcionen i altres no?».
- Entre les dues sessions: els participants visitaran un museu de la ciutat, triaran un objecte o una obra d'art i escriuran una cartel·la aplicant els principis tractats en la primera sessió.
- Segona sessió (21 de juliol): crítica dels treballs.
Els assistents hauran d'invertir aproximadament dues hores més a llegir, fer visites a diferents museus i redactar. Algunes de les lectures que es comentaran en el taller estan en anglès, i l'exercici d'escriptura es farà en castellà.
Aquest taller tindrà, des del primer dia, un enfocament híbrid, teòric però, sobretot, pràctic. Estudiarem alguns escrits que ens ajudaran a entendre més bé per a què serveix una cartel·la, i en farem exercicis de redacció i edició. Després de completar les sessions, els participants comprendran alguns assumptes clau en el funcionament d'un museu i tindran unes nocions bàsiques per perfeccionar una habilitat que només es desenvolupa amb temps i treball.
La millor manera d'aprendre a redactar textos com aquests consisteix a escriure, criticar i editar (innombrables vegades) en petits grups. Els assistents participaran activament en les sessions i han d’estar disposats a compartir els seus textos per desenvolupar un exercici de crítica en grup, sempre de manera constructiva i respectuosa. No és imprescindible, però sí desitjable, dur a les sessions un ordinador portàtil o tauleta per escriure (i reescriure).
Bibliografia bàsica
(Es distribuiran fotocòpies o PDF de les parts pertinents)
Barnet, Sylvan. A Short Guide to Writing about Art (1985), 11a ed. Harlow: Pearson, 2014.
Helguera, Pablo. «Label Intolerance: The White Cube vs. the Interpretive Text», blog Beautiful Eccentrics, 10 de febrer de 2022 (<https://pablohelguera.substack.com/p/label-intolerance>).
Oles, James (ed.). Expedientes Museo Expuesto, cat. exp. Ciutat de Mèxic, Centro Cultural Universitario Tlatelolco, del 19 d’octubre de 2013 al 19 d’octubre de 2014. Ciutat de Mèxic: UNAM, 2017.
Formació Permanent del Professorat
Podeu tramitar la sol·licitud de reconeixement com a itinerari d'autoformació, seguint les instruccions que trobareu en aquest enllaç.
Llengua vehicular
Castellà
Matrícula