Els jardins: art, cultura i paisatge
- Titulats, tècnics i estudiants dels màsters de Gestió del Patrimoni Cultural, Gestió i Planificació del Paisatge, i Jardineria.
- Associacions turístiques i de defensa del paisatge.
- Públic en general.
71 euros: Altres col·lectius.
Coordinació
Júlia Roman Quetglas, professora del Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts
Introducció
Els jardins són espais de la confluència entre l'art i la natura. Al llarg de la seva dilatada història, han estat escenari de la vida íntima i social i, alhora, testimonis de les relacions canviants amb la natura i de les mirades estètiques sobre el paisatge. El discurs del jardí es pot resseguir a través de la seva dimensió historicoartística i del seu arrelament a la morfologia del territori. Però també es pot llegir com a espai associat a la creació artística, marc privilegiat d'inspiració i de representació, per on han transitat la pintura, la fotografia, la poesia i la literatura. Tot plegat ha contribuït a caracteritzar el jardí com un vertader fenomen cultural amb amplis continguts patrimonials.
En el curs es posaran en relleu les particularitats dels enunciats generals per reflexionar i reivindicar el pes que ha tingut el jardí com a fet artístic i cultural, per una banda, i en la configuració del paisatge cultural, per l'altra. En el programa, hi té un pes dominant la geografia de l'illa, tot i que s'han inclòs alguns casos prou rellevants, més o menys propers, amb la voluntat d'enriquir el debat entorn de les qüestions plantejades.
D'acord amb els criteris genèrics dels cursos d'estiu de la UIB, aquest curs té la voluntat de servir a la reflexió i a la divulgació dels coneixements acadèmics i tècnics, així com els resultats de la investigació científica sobre els jardins històrics. L'abordatge al tema es fa des d'una metodologia multidisciplinària, que resulta adequada a la interpretació dels jardins des de la seva dimensió cultural, artística i paisatgística.
Objectius
- Conèixer i difondre els valors artístics i patrimonials dels jardins.
- Incentivar-ne la conservació i promoció com a béns culturals i naturals.
- Dotar d'instruments i incrementar els coneixements per a la gestió dels jardins històrics.
- Integrar el jardí històric en l'escenari general del paisatge cultural.
Programa
1a sessió: dilluns 4 de juliol
— Presentació del curs a càrrec de la vicerectora i la coordinadora
— Antoni Martínez: «Reflexions sobre jardins i paisatges»
— Júlia Roman: «Valors artístics i patrimonials dels jardins històrics»
2a sessió: dimarts 5 de juliol
— Júlia Roman: «Cultura i art dels jardins a Mallorca»
— Joan Carles Oliver i Júlia Roman: «Fotografia històrica de jardins i paisatges: Art i tècnica»
3a sessió: dimecres 6 de juliol
— M. Mercè Compte: «L'Art del jardí català: Flairança de mediterraneïtat»
— Ignacio Somovilla: «Tout est possible, els jardins dels Bloomsbury»
4a sessió: dijous 7 de juliol
— Júlia Roman i Cristòfol Arbona: «Els jardins en la construcció del paisatge cultural de la Serra de Tramuntana. Visita als jardins de Son Marroig, Miramar i Raixa»
Professorat
De la UIB:
- Dra. Júlia Roman Quetglas. Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts.
- Dr. Joan Carles Oliver. Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts.
Professorat extern a la UIB:
- Dr. Antoni Martínez Taberner. Exprofessor d'Ecologia i Disseny del Paisatge del Departament de Biologia de la Universitat de les Illes Balears.
- M. Mercè Compte Barceló, llicenciada en Belles Arts, professora associada del Departament d'Arts i Conservació Restauració de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona.
- Ignacio Somovilla, historiador de l'art i gestor cultural.
- Cristòfol Arbona, paisatgista.
Metodologia
- Sessions teòriques: 8 hores. Dues sessions teòriques, amb ponències de dues hores. S'inclouen 20 minuts pel debat.
- Sessió teòrica i pràctica: 4 hores. Aplicació pràctica dels continguts teòrics sobre fotografia històrica amb l'ús d'estereoscòpiques i plaques de verascopi.
- Sortida de camp: 5 hores. Visita a tres jardins emblemàtics de la Serra de Tramuntana, en la qual es durà a terme l'exercici pràctic de contrastar la fotografia actual amb la reproducció estereoscòpica.
- Treball autònom: 8 hores
Avaluació
Elaboració d'un informe crític de la visita de camp i superar un qüestionari sobre els continguts exposats en les sessions teòriques.
Llengua vehicular
Català
Matrícula
Curs vinculat als resultats del projecte I+D+i El paisaje que habla. Marco teórico y referencias culturales interdisciplinares. México, Portugal y España como escenarios. (PID2020-120553GB-I00), financiado por MCIN/ AEI/10.13039/501100011033.